Strona główna » Serwis » Wymiana tarcz klocków układ hamulcowy

Wymiana tarcz klocków układ hamulcowy

Wymiana tarcz, klocków, układ hamulcowy
Do napraw układu hamulcowego używamy następujących części zamiennych:
klocki hamulcowe, klocki hamulcowe wraz z czujnikami, tarcze hamulcowe, płyn hamulcowy, elektroniczne hamulce postojowe, linki hamulca ręcznego, bębny hamulcowe, szczęki hamulcowe, cylinderki hamulcowe, przewody hamulcowe, regenerujemy zaciski hamulcowe, elementy układu ABS pompy, czujniki.

Układ hamulcowy jest tym podzespołem, który umożliwia prawidłowe hamowanie, oraz dzięki układowi wspomagania zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca potrzebną w czasie hamowania, oraz ma bezpośredni wpływ na bezpieczne prowadzenie pojazdu. Przy dzisiejszym zaawansowaniu technicznym sprawne układy hamulcowe powinny zapewnić długość drogi hamowania około 40 do 42 m przy wyhamowaniu z prędkości 100 km/h. Układy hamulcowe są ważnymi elementami bezpieczeństwa czynnego, do których należą te wszystkie podzespoły, które są w stanie aktywnie zapobiegać wypadkom drogowym. Skuteczność układów hamulcowych jest wspierana przez układ ABS, który oprócz podstawowej swojej funkcji użycza swoich elementów wielu innym układom bezpieczeństwa.

Układ ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, dzieje się tak szczególnie na śliskiej nawierzchni, gdy siła potrzebna do zahamowania pojazdu jest większa od siły tarcia opon o podłoże. Problem jest szczególnie istotny, gdy zablokowaniu ulegną koła kierowane, wtedy pomimo kręcenia kierownicą auto nie zmienia kierunku jazdy. Dzięki układowi ABS uzyskujemy optymalną skuteczność hamowania na dowolnej nawierzchni, oraz auto daje się kierować podczas hamowania.
Układ ten jest dość rozbudowany i składa się z części elektronicznej i hydraulicznej. Cześć elektroniczna składa się z czujników ABS zamontowanych przy kołach i jednostki sterującej, a część hydrauliczna składa się z pompy ABS i osprzętu.
Układ ABS zadziała, gdy naciśniemy pedał hamulca, jednostka sterująca w sposób ciągły kontroluje zmiany prędkości obrotowej kół. Jeżeli podczas hamowania któreś z kół zacznie się blokować, to jednostka sterująca wysyła odpowiedni sygnał, który spowoduje obniżenie ciśnienia płynu hamulcowego i koło przestanie się blokować. Układ jest bardzo szybki i mogący wykonać wiele cykli na sekundę (40), czasami w pewnych okolicznościach możemy nawet usłyszeć jego pracę w postaci terkotania.

Jeżeli tylko w części elektronicznej ABS wystąpi usterka uniemożliwiająca prawidłowa pracę układu ABS, to część hydrauliczna pracuje w dalszym ciągu i sprawne hamowanie jest możliwe.

W niektórych przypadkach układ ABS może wydłużyć drogę hamowania – na wyboistej nawierzchni, na torach tramwajowych itp.,/strong>

ESP Układ stabilizacji toru jazdy
Podczas pokonywani zakrętów może się zdarzyć, ze auto zacznie poruszać się po innym torze niż wyznaczony przez kierowcę. Mamy wtedy do czynienia z wyrzucaniem z zakrętu tyłu lub przodu pojazdu. Oba przypadki związane są z niedostosowaniem prędkości jazdy do warunków drogowych. Układ elektroniczny przy pomocy czujnika koła kierownicy wytwarza idealny wirtualny tor jazdy, analizuje odczyty z czujników w kołach, czy prędkości obrotowe kół są odpowiednie do tego toru jazdy i w przypadku niezgodności wysyłane są sygnały i układ hydrauliczny ABS dokonuje korekty toru jazdy poprzez przyhamowanie odpowiednich kół.

Systemy te są wielkim dobrodziejstwem i przedmiotem wielkiego zainteresowania przyszłych użytkowników, gdyż zdecydowanie podwyższają poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy. W rzeczywistości jednak zawsze należy uwzględnić fakt, że nawet najbardziej naszpikowane systemami bezpieczeństwa auto podlega prostym prawom fizyki i jeśli prowadzimy auto za szybko systemy te cudów nie uczynią.

ASR Układ zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania.
Podczas ruszania jak i podczas jazdy siła napędowa wytworzona przez silnik może być wyższa od siły tarcia opon o nawierzchnię. Może się tak nawet zdarzyć, że podczas ruszania na śliskiej nawierzchni i przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu w ogóle nie ruszymy z miejsca. Układ ten zapobiega dostarczeniu do kół napędowych większej mocy niż można zużytkować. Wykonuje to porównując prędkość obrotową kół napędowych i biernych i jeśli jest za duża odpowiednie sygnały z jednostki sterującej powodują jej obniżenie. Dzięki temu układowi staje się możliwe sprawne poruszanie się po drogach o niskiej przyczepności, oraz po takich których przyczepność się zmienia.

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w przypadku, gdy auto ma elektroniczny hamulec postojowy nie jest już taka prosta, gdyż wymaga użycia komputera serwisowego Volkswagena.

Stan techniczny klocków, gdy mają one czujniki jest łatwiejszy do skontrolowania. W czasie zalecanych przeglądów badamy ich stan łącznie z tarczami, aby ich grubości spełniały wymagania producenta. Jeśli są zajeżdżone maksymalnie mogą popękać i może dojść do większej awarii.

Jeśli zużyte są tarcze hamulcowe to wymieniamy je tylko parami i razem z klockami, aby uzyskać jednakową siłę hamowania na obu kołach i aby zużyte klocki nie uszkodziły nowych tarcz.

Bardzo ważne jest również, aby nie montować nowych klocków na zużyte tarcze, gdyż szybko ulegną zniszczeniu.

Z punktu widzenia trwałości, jakość tarcz i klocków ma bardzo istotne znaczenie, ale nie tylko, dużą rolę odgrywa także sposób eksploatacji auta. Oznacza to, że im więcej ostrego hamowania tym będzie mniejsza. Zgłaszane często przez Klientów deformacje tarcz hamulcowych powstają często po ostrym hamowaniu i rozgrzaniu, gdy auto wjedzie w kałużę.

Płyn hamulcowy wymaga wymiany co dwa lata ze względu na utratę normatywnych właściwości.

W przypadku nieprzewidzianych awarii i poszukując szybkiej naprawy układu hamulcowego, zapraszamy przyjmiemy auto niezwłocznie.