Strona główna » Serwis » Wymiana i przechowywanie opon

Wymiana i przechowywanie opon

Obecnie sezonowa wymiana opon jest na tyle popularna, że chyba nie musimy jej zalecać. Ogólnie wiadomo, że na pracę opony ma wpływ temperatura, ciśnienie, wiek i stan bieżnika. Dopilnowanie parametrów nie związanych z temperatura leży już tylko w naszej gestii. Ogólnie przyjmowaną zasadą jest, że temperatura około 7 stopni celsjusza jest temperaturą graniczną dla wyboru stosowania opon letnich lub zimowych. W tym przypadku to głównie niskie temperatury najbardziej pogarszają przyczepność i elastyczność opon uniemożliwiając prawidłowe hamowanie i prowadzenie auta. Szczególnie terminowo zalecamy wykonywać wymiany opon przed okresem zimowym.

Wielu Klientów pyta czy szerokość opon zimowych musi być taka sama jak letnich. Nie musi być, opony zimowe mogą być węższe, co w przypadku jazdy po zaśnieżonych drogach spowoduje zwiększenie jednostkowych nacisków opony na podłoże i poprawę przyczepności. Na bocznej powierzchni opony pierwszy parametr oznacza jej szerokość: 195, 205, 215, 225 ….węższa opona w tym przypadku będzie miała wymiar 185, 195, 205, 215.

Szersze opony niż nominalnie, obniżenie profilu i twardsze amortyzatory zawsze w pewien sposób usztywniają zawieszenie i spowodują jego częstsze naprawy.

Ciśnienie w oponach niższe od nominalnego o 5-10% zwiększa zużycie bocznych powierzchni bieżnika, a wyższe od nominalnego zwiększa zużycie środkowych powierzchni bieżnika. Z kolei eksploatowanie auta z ciśnieniem niższym od nominalnego o ½ atm. może spowodować wzrost zużycia paliwa o 10%, a zużycie opon przyśpieszyć 30-40%.

Gdy wiek opon przekroczy 6 lat powinniśmy je wymienić bez względu na stan techniczny bieżnika. Wiek opony możemy odczytać na bocznej powierzchni opony (są to cztery cyfry oznaczające numer tygodnia i rok wyprodukowania, 1008 to 10 tydzień 2008 roku)

Stan techniczny bieżnika oceniamy mierząc wysokości protektora i powinniśmy je wymienić, gdy w oponach letnich nie osiąga 3 mm a w zimowych 4 mm Tak wyeksploatowane opony są mniej odporne na przebicie, a długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni może się wydłużyć nawet dwukrotnie, a jazda w koleinach lub w miejscach gdzie zgromadziła się woda wprowadza auto we wślizg jak motorówkę uniemożliwiając prowadzenie auta.

Zawsze po wymianie wyważamy koła i oferujemy przechowanie.